Bevezetőül...

Kedves Olvasó!
A következő oldalakon nagyrabecsült edzőm, Dr Lassó Attila írásait, cikkeit gyűjtöm csokorba. Ezek a kis esszék 1999-től kezdve jelentek meg a Penny Lovaskalendáriumokban, és úgy gondolom, hogy üzenetük értékesebb annál, mint hogy a polcomon porosodjanak.
Lassó Tanár Úr jelenleg is aktívan foglalkozik gyerekek tanításával, a Stampok parkban. Kellemes olvasgatást!

2011. április 2., szombat

Lovastorna és a Tellington-módszer

Pedagógiai célzatú lovastorna edzéseket és Tellington foglalkozásokat is tartunk. A lovastorna alapjainak tanulása és gyakorlása, mint sport, a Tellington-módszer pedig, mint a lóval való kommunikáció és szeretet kifejezési lehetősége, rendkívül pozitív hatású a gyerekekre. A lovasok az ápolás után kedvencüket két oldalról Linda Tellington módszere szerint vezetik ki az istállóból, és a ló lépésben való bemelegítése, munkára hangolása is a Tellington módszer alapján történik. A vezetgetés során megismerik a ló mozgását, és ahhoz alkalmazkodnak. Pedagógiai célzattal tanítjuk a szokásosnál kissé nehezebben kezelhető gyerekek számára is a Tellington módszert, mert mialatt ők egyre tapasztaltabbak a lóval való helyes bánásmódban, saját mozgásuk, koncentráló-, és kapcsolatépítő készségük, toleranciájuk, türelmi képességük is javul.

Gyerekek vezetik át a labirintuson a 3 éves csikót

A lovastorna foglalkozás előtt együtt végzik a gyerekek az egyszerű bemelegítő tornát, majd a lóhoz futást gyakorolják, és egymást feltuszkolva, segítve, bátorítva ülnek lóra. Figyeljük, ki milyen erőfeszítésre képes, mennyire bátor, igyekvő, vagy éppen visszahúzódó, nehézkes. Abban segítünk és segít a ló, hogy a gyerekek megismerjék önmagukat és egymást, erősségüket és gyengéiket. Örömöt lelnek abban, hogy a gyakorlással egyre jobban, kényelmesebben, bátrabban ülnek a lovon. Önkéntelenül is alkalmazkodnak a ló mozgásához, hogy azt kellemesnek érezzék, az edző pedig megdicsérje őket. Önbizalmuk és fizikai erejük nő, dicsérik egymást és a lovat, a közös feladat és gyakorlás lassan csapattá kovácsolja őket. Ebben rejlik tehát a pedagógiai hatás, amit végső soron a ló ér el a gyerekeknél. Az óvatosabbak sokszor inkább csak lépésben szeretnek lovastornázni, de ez is nagyon jó hatással van a gyerekek izomzatára és lelkivilágára.

A ló hosszúszáron való hajtása türelmet és odafigyelést igénylő feladat

A felemelt fej és tekintet, valamint a "zászló gyakorlat" által erősödő hátizomzat és gerincoszlop miatt jobb lesz a fiatalok testi és lelki tartása is. Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy a már gyakorlottabb lovasok is szívesen kipróbálták a lovastorna gyakorlatokat. Kihívásnak érezték, elismerték egymás ügyességét, vagy jókat derültek a nehézségek láttán. Új érzést nyújtott a nagy hidegvérű kancákon való lovaglás és tornázás.

Különleges lóidomítási módszerek

Linda Tellington és Monty Roberts módszerét, a ló és ember újszerű kapcsolatát bemutatjuk és tanítjuk a Penny táborokban. A legújabb, találóan ló pszichológiai módszernek nevezhető Tellington TTEAM technika és Monty Roberts a "Suttogó" csatlakoztatási módszerét is alkalmazzuk a lovak tanításakor. 
A Tellington-féle földi munkát és a lovak érintését, masszírozását azért használjuk, hogy általuk könnyebben megszerezzük a csikók és lovak bizalmát. A Tellington-féle módszer "földi munkája" pedagógiai célzattal is jól használható a gyerekek javára. Amikor ugyanis egyszerűen a rudak között vezetgetik a fiatalok a lovat, nemcsak a ló figyelmessége, hajlékonysága és fegyelmezettsége javul, hanem kölcsönhatásként ugyanez történik a gyerekekkel is. Ők is jobban figyelnek, mint azt megszokták, nyugodtabbak, egyre ügyesebben lépkedik át a rudakat, mozgáskoordinációjuk határozottan javul. Ók tanítanak egy másik élőlényt, a lovat, és ez bizonyára szokatlan az iskolai tanulásban esetleg nem jeleskedő gyerekek számára. Partneri, bizalmi kapcsolatot építenek ki a számukra nagy és igen kedves lóval, ami egymáshoz való viszonyulásukat is jobbá teszi.

Voltizsló átkötéssel
Csatlakozás előtt....
Érdekes, és rendkívül hatásos módszer a ló testének átkötése.  Ekkor a lovat egy fáslival a nyakán, egy másikkal pedig innét indulóan az ülőgumó alatt átvezetve a fáslival átkötjük. Ez egy átölelő hatás érzését adja a lónak, ami biztonságot, és megnyugvást sugall. A ló saját egyensúlya azáltal javul, hogy az átkötés a hátulsó lábakat aktívabb előrelépésre, nagyobb súlyviselésre ösztönzi.A Tellington-féle érintések nyugtatóan és lazítóan hatnak a lóra és lovasra. Utóbbiak kifejezhetik szeretetüket, és ezt a lovak meghálálják. A Penny táborokban a kezdőknek, és a haladó lovasoknak egyaránt tanítjuk a Tellington módszert, mert ekkor tanulják meg igazán a lóval való helyes, szelíd, türelmes bánásmódot. A gyerekek figyelemösszpontosítási képessége napról napra fokozódik és fizikailag is edződnek, mire a csikók is megtanulják napról napra az emberrel való együttműködést.
A manapság népszerű Monty Roberts, "a Suttogó" ló csatlakozási módszerét is alkalmaztuk már, a jövőben pedig a gyerekek számára is tanulságul még jobban szeretnénk megismerni. Az által lónyelvnek ("Equus") nevezett néma jelbeszédet, amit a lovak az egymás közötti "társalgás" során használnak, az ember is megtanulhatja és "beszélheti", csupán kíváncsinak, jó megfigyelőnek és elszántnak kell lennie. Ezt a "nyelvtanulási módszert" is kínáljuk az érdeklődőknek, hozzátéve, hogy ez inkább egy a gyerekekkel közösen végzett kutatómunkának tekinthető.

...és csatlakozás után.
















Írta: Dr Lassó Attila állatorvos-tanár, lótenyésztő szakmérnök, nemzetközi diplomával rendelkező lovas- és lovastorna szakedző, a Penny táborok szakmai vezetője.
Tel: 06-20-944-32-67
Az oldalt szerkeszti: Temleitnerné Wallner Linda

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése